BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Click here for Myspace Layouts

Selasa, 30 November 2010

Apa Hebatnya Solat Di Awal Waktu?

Waktu Subuh

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.

Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.

Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zohor

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.

Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.

Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Rahsia warna oren ialah kreativiti.

Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Waktu Magrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.

Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.

Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Qiamullail

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya.

Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.

Wallahualam.

Isnin, 8 November 2010

Nak Jadi Batman Boleh?

1. Baru je lepas tengok cerita The Dark Knight dekat HBO. Filem terbaik dalam beberapa siri / saga Batman. Aku suka skrip terakhir Leftenan Gordon mengenai Batman.

Because he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian, a watchful protector. A dark knight.


2. Semasa aku baca dan hayati skrip tu, adrenalin aku meningkat. Bukanlah aku terasa. Tapi, aku rasa macam aku nak rasa. Maknanya, perasaan aku untuk merasai menjadi Batman itu jelas terasa. Rasa-rasanya, aku boleh merasainya. Apa masalah? Tak paham?



3. Secara sastera, ayat tu bermaksud yang seseorang wira atau hero yang dahulunya diperlukan, tapi sekarang tidak diperlukan lagi. Dulu, dialah wira yang sebenar. Kini, dia bukan lagi seorang wira. Dia pembela yang setia dan pelindung yang berjaga-jaga atau seorang wira yang gelap.

4. Kadang-kadang, bila kita lakukan sesuatu kerja, kita harapkan balasan dan reputasi yang dihargai oleh orang lain. Kita tak ikhlas. Sikit pun tak. Tiada istilah ikhlas walaupun sedikit, sekali kita harapkan penghargaan. Menunjuk-nunjuk nombor satu. Macam hampeh. Tuih.

________________________________________________

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Adakah kamu mahu aku memberitahu kamu tentang suatu perkara yang aku takuti ke atas kamu daripada dajal? Mereka menjawab: Sudah tentu wahai Rasulullah! Bagindapun berkata:” Syirik khafi iaitu seorang lelaki bangun bersembahyang lalu dia memperelokkan sembahyangnya kerana ada orang yang memerhatikannya.” Riwayat Ibnu Majah

Cinta Monyet



Di sebuah ladang, ada dua ekor monyet. Monyet-monyet itu macam hampeh. Waktu azan pun sibuk cari pisang dan nangka (monyet makan nangka kah?). Diorang berdua tu tak tau yang ladang tu milik pesara tentera pangkat Sarjan. Waktu lepas azan la katakan, si Sarjan tu dok sembahyang. Lepas habis sembahyang, dia lawat la kejap ladang dia. Mengamuk dia nampak dua ekor monyet kerjakan ladang dia. Dia pun apa lagi. Ambik senapang patah, ditembaknya kedua-dua kepala monyet tu. Mati beb! Mati! Handau dibiarkan mayat monyet tu. Dasar monyet! Bentak hati dia. Sejak dari tu, asal dia nampak monyet berdua-duaan dalam ladang dia ja, disumpah seranahnya monyet-monyet puaka tu. Dahsyat.

Putih,Hijau & Maroon

Selepas kecewa dengan diri dia, Don sedar, dia memang tak dapat miliki sebab BiruBiru masih sukakan Zon. Don memang sudah putus asa dan sedia beri laluan pada Zon untuk teruskan hubungan dengan Biru. Jadi, Don pun tak perlulah fikir susah payah untuk menangi hati Biru. Biru memang bukan miliknya.

Tiga bulan berlalu, Don keseorangan tapi masih melalui kehidupannya macam biasa. Don tak nak ingat lagi fasal Biru. Hati dia masih sakit, tapi tetap lega. Tapi, serius, Don memang tak suka Zon. Bagi dia, Zon tak mampu jaga Biru dari sudut agama. Tapi, siapa peduli? Cinta tu tetap buta. Buta!

Nah, sekarang, Putih pula ketuk pintu hati dia. Don mula beralih layar menuju ke arah yang ditiup Putih. Putih hanya muda setahun. Jadi, agak sukar untuk Don dekat dengan dia. Tapi, entahlah. Don sukakan dia dalam diam. Pernah juga bertegur...tapi, tak pula tunjukkan yang dia suka pada Putih.

Dalam waktu yang sama, Don ada rakan yakni Hijau dan Maroon. Sejak dua menjak ni, Don macam ambil berat juga pasal Hijau sebab Hijau tu pun kawan baik Don. Jadi, siapa kisah? Dah memang Don ni pun memang suka ambil berat. Tapi, soal Maroon pulak. Maroon pun kawan Don. Maroon ni taklah segarang nama. Nama dengar macam garang. Tapi, hati lembut. Don tahu yang Maroon ni ada konflik. Don cuba nak tolong, tapi tak tahu di mana nak mula.



Nak dijadikan cerita, dalam dua tiga minggu yang lalu, Don nampak hati Maroon ni dicuri oleh seseorang yang bernama Lon. Selang dua tiga hari, Maroon dan Lon diisytiharkan berkasihan. Masa ni, Don sendiri tak faham, kenapa dia tetiba cemburu tak tentu pasal. Tapi, macam biasalah...siapa yang tahu isi hati Don. Don senyap ja. Lon pun sama ja macam Zon, bagi Don..entah apa jadi Maroon di masa depan, dia pun tak tahu. Moga-moga, Maroon selamat di sisi Lon.

Hari ini, Don macam lemah sikit. Dalam otak dia sekarang cuma ada - diam, tak nak diganggu, tidur, sembahyang banyak-banyak, belajar, baca buku, makan. Dia pun tak peduli dengan orang lain sangat. Kesian Don. Tapi, Don tak kisah...sebab dia memang tak layak dikisahkan.

Selasa, 5 Oktober 2010

Ayat-ayat Cinta

1. Assalamualaikum buat pembaca blog sekalian. Sekalian selawat ke atas junjungan mulia, kekasih Allah Subhana wa ta'ala, Nabi Muhammad saw. Aku baru sahaja selesai membaca novel agung Ayat-Ayat Cinta karya Habiburrahman El Shiarzy. Aku tahu, mungkin akulah orang yang paling lewat yang membaca novel ni. Tapi, tak kisahlah, asalkan novel ini memberi kesan kepada aku.

2. Dari segi Islami, novel ni banyak memberi gambaran yang baik mengenai Islam. Watak Fahri melambangkan kehidupan seorang Islam yang sejati. Seandainya ada yang berperwatakan seperti Fahri, aku doakan semoga mereka sentiasa di dalam barakahNya. Subhanallah. Watak Fahri benar-benar mengembalikan jiwa Islam yang sebenar kepada aku. Aku sedar, aku tak mampu jadi sepertinya seratus peratus. Tapi, cukuplah menjadi seorang Islam yang sentiasa taat perintah Allah dan RasulNya.



3. Jalan cerita novel ni pun agak selesa berbanding novel Lagenda Budak Setan. Aku berjanji, ini adalah novel cinta terakhir yang aku baca. Novel ini sudah cukup sedarkan aku apa erti cinta yang sejati. Dakwah cinta melalui novel ini membuatkan aku bangga jadi seorang Islam yang sentiasa dilimpahi kurniaan Ilahi.

4. Ya Allah, aku sedar akan kelemahanku ya Allah. Telah banyak khilafku dan dosaku padaMu Ya Allah. Ampunilah dosa-dosaku dan berikanlah rahmat kepadaku. Kasihanilah aku dan letakkanlah aku dalam pemeliharaanMu ya Allah. Kuatkan aku dengan ajaran Islam yang diajarkan oleh Nabi Muhammad, kekasihMu ya Allah. Seandainya aku diberi ruang untuk cinta, jadikanlah cintaku itu tidak lain hanya berlandaskan agama dan keranaMu semata-mata. Sejukkanlah hatiku dengan cahaya Islam. Peliharalah aku dari dugaan nafsu dan musuhku, syaitan. Amin ya rabbul alamin.

5. Aku rasa macam nak menangis sekarang. Tapi, mungkin hatiku belum cukup lembut untuk menyentuh deria rasaku untuk menangis mengenang dosa lampau. Semoga aku sentiasa menjadi insan yang bertakwa kepada Allah swt.

Facebookoo

1. Entah kenapa, dua puluh empat, tujuh puluh lima menjak ni, aku rasa Facebook tu macam tempat yang sesungguhnya..hampeh? Atau, adakah kerana orang-orangnya yang hampeh? Adakah kerana facebook itu memang tempat untuk mengenakan orang, atau untuk mengikat tali ukhwah, atau tempat melalaikan, atau tempat membunuh?

2. Membunuh? Ya..silent killer. Dalam tempoh terdekat ni, dah banyak sangat video hantu tersebar. Bukan hantu yang cought-on-tape tu. Tapi, ni hantu dari ladang jagung mana yang tetiba sergah manusia. Sedap-sedap tengok video, tetiba, HUAARRGHHH! Lapar ke, hantu? Aku dah pernah komplain pasal video-video ni sebelum ni. Bukan apa, facebook ni dianggotai (wah..) oleh pelbagai lapisan masyarakat. Ada yang dah tua, ada yang masih baby, ada yang cool, ada yang alim, ada yang nakal, ada yang hampeh. Termasuklah yang ada penyakit lemah jantung, dan trauma melampau.



3. Kalaulah video tu boleh hentikan jantung dia hari ini, yang mana hari esok dia berniat untuk bertaubat, atau ingin menunaikan umrah, atau ingin memohon maaf pada saudara-mara dia, lalu mati, dah terbantut niat dia. Kita lak pujuk dia suruh tengok. Kat description tulis, 'tontonlah video ini..bla..bla..kesian.' Lastly, dia yang dikesiankan dan disekiankan.

4. Lain dari video, banyak lagi yang aku benci dengan facebook ni. Kadang-kadang, sikap kita tu yang corakkan facebook. Facebook tak salah. Kita yang terlalu dengan sempitkan facebook tu dengan pemikiran kita yang sempit. Itu memang realiti. Tayang dosa ja lebih. Kalau aku cakap (tulis) lebih-lebih, ada yang mencarutkan aku. Suka hati andalah.

Maaf,Aku Tak Campur

1. Dalam banyak hal, aku selalunye berkecuali ja. Malas nak campur. Nanti kalau aku campur, orang tuduh aku fanatik, taksub. Baik aku jadi orang tengah ja. Tu pun, diam. Kalau aku bersuara, nanti orang pengsan sebab mulut aku busuk. Eh, tak lah. Maksud aku, kalau aku bersuara, ada ja yang sakit hati. Nasib baik sakit hati tu bukan penyakit. Kalau tak, mahu aku jadi pembunuh upahan bersiri sebanyak 13 episod untuk musim pertama, 10 episod untuk musim kedua.

2. Susah ar kalau masuk campur ni. Nanti orang kata kita ni berlagak jadi hero lah. "Abis, kalau aku hero, yang korang tu ape? villain?". huh. Sebab tu, dalam banyak kes, aku diam je. Tak nak jadi pro, tak nak jadi kontra. Lebih kurang, natural la. Seperti mana apabila hidroklorik asid digunakan untuk menaturalkan sodium hidroksida, maka, terhasillah garam yang diberi nama Sodium Klorida dan digunakan untuk masak Chicken Sambal Spring Role on The Floor All People Walk to School by Bus (Ayam goreng masak belacan).



3. Serius ar..aku memang cukup menyampah, masyallah!, dengan orang yang fanatik dan taksub ni. Da la hati keras macam batu..baling kat padang terus jadi acara Lontar Hati gantikan Lontar Peluru untuk Sukma 2012. Tu baru hati..belum masuk Rejam Hempedu, dan Larian 100 meter berpalangkan vetebrata. Aduhai. Jadi, jadilah sahaja orang yang berkecuali. Baru cool yo. Wallahualam.

______________________________________________

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang tidak mematuhi Imam dan memencilkan diri dari jamaah lalu dia mati, maka matinya seperti mati jahiliyah. Sesiapa yang mati terbunuh di bawah bendera kefanatikan, bermusuhan dan berperang kerana fanatik kesukuan (kebangsaan), dia bukanlah umatku. Dan sesiapa yang keluar dari umatku lalu menyerang umatku, membunuh orang-orang baik dan orang-orang jahat tanpa mempedulikan apakah dia orang mukmin atau tidak dan tanpa mengendahkan janji yang telah dibuatnya, orang itu juga bukan umatku.”(Muslim)

BERITA

Satu benda yang aku belajar hari (sebenarnya banyak, tapi ini antara yang berguna) - bila kita dengar berita, jangan terus percaya. Ada tiga peraturan sebelum percaya sesuatu berita.

Rule Pertama : Tengok dengan mata sendiri.
Rule Kedua : Dengar dengan kepastian.
Rule Ketiga : Tanya.





_______________________________________________

Hati ini sedang dilanda sedih semakin hari. Semakin resah. Ah, aku perlukan nafas, ruang dan al-Quran.

JATUH KE LANTAI

1. Bayangkan, selepas menara setinggi 44.56 + 20/3 - 5x1/2456 = 34k tingkat, find k. Lepas tu, rebah ke bumi sekelip mata. Menara yang kau bina empat bulan lalu, jatuh tergolek dog dalam tempoh yang singkat. Nak pulak sepanjang kau bina menara tersebut, pelbagai kenangan manis tercipta. Ada ke bina menara pun ada perkara manis?

2. Itulah yang aku rasa sekarang. Segala-galanya seakan-akan kembali pada asal. Banyak kenangan yang aku cipta dengan pelbagai lapisan masyarakat, hanya satu pengisian jangka masa pendek. Senyuman, ketawa, riang, kanak-kanak ribena, telah mula pudar. Ruang mula mengecut semula.


3. Dan sekarang (tolong mainkan satu lagu biola yang slow...pastikan ada mood sentimental dalam jiwa anda ya?), aku sedang menghadap komputer ini, menaip kata-kata yang aku sendiri tak tahu untuk apa. Fikiran aku celaru dua tiga menjak ini. Haih. Dah banyak kali aku ngomel, aku perlukan ruang, nafas dan al-Quran. Allah menguji aku. Dan...aku terimanya. Biarlah benda tu berlalu dengan baik. Aku keseorangan semula seperti biasa. Dah tiba masa untuk buka buku lama, muka surat yang baru.

4. Semuanya kembali pada asal - seorang, senyap, bisu, kelu. Mungkin untuk beberapa hari lagi, aku perlukan ketenangan untuk terima semula keadaan yang sesak ni. Huh. Wallahualam.

Ahad, 18 Julai 2010

REMAJA & DUNIA CINTA

Cinta adalah salah satu kurniaan Allah kepada manusia. Ruang lingkup cinta terlalu besar sebenarnya namun manusia yang sering mengecilkannya. Cinta makhluk kepada Yang Maha Esa ialah cinta yang paling agung di antara segala cinta. Kerana itulah para syuhada' menentang musuh dengan penuh keberanian tanpa bimbang terkorban dalam perjuangan.

Cinta Rasulullah s.a.w kepada umatnya dapat dilihat dengan jelas sewaktu peristiwa baginda dibaling batu oleh orang-orang Taif. Sewaktu Malaikat Jibril bertanya kepada baginda sekiranya baginda menginginkan Allah menurunkan bala kepada penduduk Taif, Rasulullah menyatakan bahawa mereka belum mengetahui kebenaran malah baginda turut mendoakan agar hati mereka terbuka untuk Islam.

Begitu juga cinta para sahabat yang amat mendalam kepada Rasulullah s.a.w sehingga para sahabat sanggup berada di samping Rasulullah walaupun nyawa mereka terancam.

Di dalam hubungan manusia sesama manusia, cinta memainkan peranan penting. Cinta seorang ibu kepada anaknya membawa anaknya ke syurga dan cinta seorang ayah pula menyebabkannya sanggup berkorban demi kebahagiaan ahli keluarganya. Cinta di antara suami dan isteri pula jelas tergambar jelas dalam Surah Ar-Rum ayat 21 yang bermaksud ;

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya, Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan berasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antara kamu kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."

Namun kini, yang sering terjadi ialah hubungan cinta teruna dan dara di luar lingkungan perkahwinan. Justeru itu, kemungkinan besar terjadilah perkara yang mengaibkan, kes buang anak yang begitu heboh diperkatakan di Malaysia umpamanya adalah contoh cinta terlarang yang melanggar hukum yang telah Allah tetapkan. Di alam menuju kedewasaan meminati dalam kalangan insan yang berlawanan jenis adalah satu lumrah.


Kisah cinta Nabi Allah Yusuf a.s dan Zulaikha. Mungkin ramai di antara kita yang mengetahui kisah ketampanan Nabi Yusuf sehinggakan Zulaikha, ibu angkatnya sendiri jatuh cinta kepadanya. Nabi Yusuf disumbatkan ke dalam penjara setelah Al-Aziz, pembesar Mesir pada masa itu yang juga merupakan suami Zulaikha tidak tahu perkara yang patut dilaksanakannya setelah peristiwa Zulaikha mencuba menggoda Nabi Yusuf dan menarik baju yang dipakainya sehingga terkoyak.

Namun dengan izin Allah, seorang bayi yang kebetulan ada di situ berkata-kata dan membersihkan nama Nabi Yusuf yang suci. Selepas peristiwa itu, Zulaikha menjadi gila kerana tidak dapat menahan rasa cintanya pada Nabi Yusuf sehingga Al-Aziz terpaksa melepaskannya.
Setelah 12 tahun berlalu, Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara dan akhirnya beliau diangkat menjadi raja.

Pada suatu hari, sewaktu Nabi Yusuf berjalan-jalan di pasar, beliau terjumpa seorang perempuan tua yang gila dan asyik menyebut-nyebut namanya. Rupa-rupanya perempuan itu ialah Zulaikha. Dengan izin Allah s.w.t, Zulaikha menjadi muda kembali hasil mukjizat Nabi Yusuf dan mereka berkahwin.

" Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan telah Aku cukupkan untuk kamu nikmatKu serta redha Islam sebagai agama kamu".
(Surah al-Maidah:3)

Setelah peristiwa itu, Zulaikha menemui cinta yang lebih abadi. Zulaikha kini benar-benar bersyukur kerana Allah s.w.t yang Maha Pengasih dan Penyayang telah memberikan peluang kedua kepadanya.

Cinta Zulaikha kepada Nabi Yusuf telah luput, digantikan dengan cinta makhluk terhadap penciptaNya. Masanya dihabiskan dengan bermunajat kepada Allah hingga beliau tidak memperdulikan Nabi Yusuf sendiri yang sewaktu dulu digilainya. Mengikut ceritanya, Nabi Yusuf telah menarik baju Zulaikha yang asyik beribadat. Peristiwa itu bolehlah diumpamakan sebagai qisas kerana dahulu Zulaikha telah menarik baju Nabi Yusuf.

Nabi Yusuf kemudian memberitahu Zulaikha bahawa daripada mereka akan lahir nabi-nabi yang akan membawa kebenaran. Melihat kepada peristiwa ini, nyatalah cinta sesama makhluk tidak akan kekal, apatah lagi kalau cinta itu berlandaskan nafsu semata-mata.

Cinta Shah Jehan kepada Mumtaz Mahal terabadi bersama berdiri megahnya Taj Mahal, namun sedarkah kita bahawa pembinaan Taj Mahal telah menyebabkan tangan pengukir-pengukir yang handal dipotong semata-mata kerana Shah Jehan tidak mahu adanya bangunan lain di dunia ini yang dapat menandingi kecantikan Taj Mahal.

Kita haruslah sedar bahawa cinta sesama makhluk hanyalah sementara. Oleh itu, adalah lebih baik sekiranya kita tidak terbawa-bawa oleh arus cinta, bermain dengan ombak perasaan dan akhirnya karam sendiri apabila cinta yang diharapkan tidak kesampaian.

" Perempuan yang suci ialah perempuan yang dijaga oleh Allah, tidak sedikit pun Allah membenarkan mana-mana lelaki menyentuh dirinya walaupun hatinya kerana Allah menyayanginya. Tetapi andai kita bergelumang dengan cinta lelaki, di mana Allah untuk menjaga kita? Allah seperti melepaskan kita kepada seorang manusia yang lebih banyak mengecewakan kita. "

" Jika Allah datangkan kesedaran dalam diri supaya meninggalkan cinta seorang lelaki, bermakna Allah mahu kita kembali dijagaNya. Mengapa masih ragu-ragu? "

" Kekuatan usah ditunggu tetapi harus dicari. Hargailah di atas kesempatan yang Allah berikan. "

Sabtu, 17 Julai 2010

ANDA SEMAKIN MATANG BILA.......

Anda dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat anda tidak tercapai. Anda mampu menyembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa. Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.

Anda dapat menghadapi kebencian orang yang anda benar-benar merasa tidak sewajar dengan mereka. Anda mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat perkara yang anda fikir boleh dapat. Anda dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya anda tidak dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat anda yang lain.

Anda terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling menghalang maksud anda. Anda dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-besarkannya. Anda memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang dan ragu.

Anda memberi persetujuan kepada pendapat- pendapat yang anda tidak setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang. Anda berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau hobi yang benar-benar anda minati. Anda mengaku dengan jujur tidak tahu bila anda betul-betul tidak tahu, tanpa merasa malu.

Anda menghadapi orang-orang tua atau orang- orang yang lebih berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan negatif. Anda akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa anda dapat melakukannya dengan lebih sempurna. Anda dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun anda tidak merasa senang kerananya.

Anda boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak anda sukai. Anda dapat mengujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.

Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap wanita. Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan orang lelaki secara jujur.

Ahad, 14 Mac 2010

SEJARAH & BLOG PERTAMA AKU

Blog ini ditubuhkan pada 31 December 2009 dengan entri bertajuk First Time.Entri ini menceritakan tentang hidup baru penulisan blog ini.Dengan entri ini,maka dengan rasminya aku adalah penulis blog.Minat aku membuat blog datang secara tiba2.Asalnya aku tidak tahu apa itu blog.Kemudian aku mendaftar diri di Bolgger.com untuk mengetahui apa yang ada dalam bolg.
Kemudian aku mengalami masalah yang pertama iaitu,idea.Idea menjadi tandus kerana aku tidak tahu fungsi blog pada asalnya.Selapas aku meninjau blog orang lain,akhirnya aku sedar blog ini adalah untuk meluahkan sang penulis tersebut.Ia merupakan satu medium yang menjadi tinta kepada penulisan sang penulis.
Blog ini menjadi medium untuk aku mentafsirkan apa yang terlintas dalam minda.Pada asalanya,penulisan aku dalam blog kelihatan bercelaru dimana tiada nombor dan ditulis dalam bentuk karangan mengakibatkan rasa bosan.Akhirnya aku mengguna format bernombor apabila mendapat ieda dari blog Tun D. M. Beliau juga mengunakan format bernombor untuk mempermudahkan pembacaan.
Ilham untuk menggunakan variasi mewarna adalah pula idea aku sandiri.Sebelum ini aku mempunyai sebuah buku seperti blog iaitu sebuah tepat untuk meluahkan pemikiran.Di dalam buku itu,aku menggunakan pen berwarna biru,hitam dan merah.Akhirnya,selepas aku berpindah ke blog,aku menggunakan warna hijau,emas dan biru.Hijau adalah warna kegemaran aku.Emas dan biru adalah warna kombinasi menarik bagi ku.
Sehingga kini,aku masih aktif dalam dunia bolgging dan aku terus meluahkan dalam pemikiran ku.Apa yang aku kongsi kan diharapkan sangat berguna buat anda semua.Sekiranya terdapat sebarang komen atau cadangan,boleh emel aku di fatahul_97@yahoo.com.Sebelum aku akhiri warkah khas ini,seinginnya aku meminta maaf seandainya apa yang aku tulis ini tidak meyenangkan hati para pembaca,Sekian.