BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Click here for Myspace Layouts

Isnin, 8 November 2010

Nak Jadi Batman Boleh?

1. Baru je lepas tengok cerita The Dark Knight dekat HBO. Filem terbaik dalam beberapa siri / saga Batman. Aku suka skrip terakhir Leftenan Gordon mengenai Batman.

Because he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian, a watchful protector. A dark knight.


2. Semasa aku baca dan hayati skrip tu, adrenalin aku meningkat. Bukanlah aku terasa. Tapi, aku rasa macam aku nak rasa. Maknanya, perasaan aku untuk merasai menjadi Batman itu jelas terasa. Rasa-rasanya, aku boleh merasainya. Apa masalah? Tak paham?



3. Secara sastera, ayat tu bermaksud yang seseorang wira atau hero yang dahulunya diperlukan, tapi sekarang tidak diperlukan lagi. Dulu, dialah wira yang sebenar. Kini, dia bukan lagi seorang wira. Dia pembela yang setia dan pelindung yang berjaga-jaga atau seorang wira yang gelap.

4. Kadang-kadang, bila kita lakukan sesuatu kerja, kita harapkan balasan dan reputasi yang dihargai oleh orang lain. Kita tak ikhlas. Sikit pun tak. Tiada istilah ikhlas walaupun sedikit, sekali kita harapkan penghargaan. Menunjuk-nunjuk nombor satu. Macam hampeh. Tuih.

________________________________________________

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Adakah kamu mahu aku memberitahu kamu tentang suatu perkara yang aku takuti ke atas kamu daripada dajal? Mereka menjawab: Sudah tentu wahai Rasulullah! Bagindapun berkata:” Syirik khafi iaitu seorang lelaki bangun bersembahyang lalu dia memperelokkan sembahyangnya kerana ada orang yang memerhatikannya.” Riwayat Ibnu Majah

0 ulasan: